مجله, ملل

تاریخچه کوکی زنجبیلی با دستور اصیل آلمانی

تاریخچه کوکی زنجبیلی | Gingerbread

واژه gingerbread از واژه لاتین zingiber به معنی زنجبیل کنسروی گرفته شده است .

اگر واژه کوکی در کنار نام کوکی زنجبیلی Gingerbread قرار نگیردبه معنی نان سریع زنجبیلی خواهد بود که کاملا نوع دیگری از شیرینی است .

زنجبیل به عنوان دارو در جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می گرفت و از طریق جاده ابریشم به عنوان یک ماده دارویی با ارزش جزء اقلام تجاری مهم تلقی می شد اما به دلیل طعم تند و عطر منحصر به فردی که داشت در اروپا کم کم به عنوان ادویه مورد استفاده قرار گرفت .

از این ادویه برای مرینیت یا طعم دار کردن گوشت استفاده می شد اما در مصر و یونان باستان برای درست کردن نوعی کوکی زنجبیلی مورد استفاده قرار می گیرد.

به مرور زمان یک راهب ارمنی در غرب یونان امروزی  به نام Gregory of Nicopolis دستوری را برای درست کردن کوکی زنجبیلی ابداع کرد که دستور پخت کنونی کوکی مشابهت زیادی به دستور پخت ایشان دارد که با خود به فرانسه آورد .

این دستور پخت با مخلوط خرده های نان ، عسل و زنجبیل درست می شد و قالب گیری آن توسط قالب های چوبی صورت می پذیرفت و کم کم مورد استقبال مسیحیان فرانسوی قرار گرفت .

همزمان با گسترش و محبوبیت کوکی زنجبیلی در لهستان نیز توسط قنادی به نام Nicolas Czana در شهر ترونی که از مراکز تجارت ادویه بود پخت شد که چنان محبوب گردید هنوز هم این شهر از مراکز پخت کوکی زنجبیلی تلقی می شود.

کوکی زنجبیلی توسط مهاجران آلمانی به سوئد برده شد که راهبان سوئدی برای هضم بهتر غذا تجویز می کردند تا به مرور زمان در لیست کوکی های جشن ها و مهمانی ها به فروش می رسید . 

ملکه الیزابت اول در قرن شانزدهم در یکی از مهمانی های رسمی دستور پخت این کوکی را به نحوی صادر کرد تا شبیه آدمک و مدعوین باشد که بسیار مورد استقبال مهمانان قرار گرفت . در همین دوران بود که به این کوکی تخم مرغ و آرد اضافه شد و به مرور وارد مواد اولیه گردیده و جزء دستور اصلی این کوکی در نظر گرفته شد.

با اینکه مسیر پیدایش این کوکی از نواحی مدیترانه ای آغاز شد و به فرانسه رسید و در انگلیس تکمیل شد . اما پایتخت کوکی زنجبیلی دنیا شهر نورمبرگ آلمان تلقی می شود . به کوکی زنجبیلی در زبان آلمانی Lebkuchen گفته می شود که در دو نوع نرم و ترد پخته می شود . کوکی های آلمانی ترد و خشک تر را به شکل قلب درست کرده و با آیسینگ روی آن پیام های عاشقانه می نویسند و در کریسمس به فروش می رسانند.

کوکی زنجبیلی در حوالی کریسمس به دلیل جذابیت و تنوع ظاهری و طعم پرطرفدار آن فروش بسیار بالایی در قنادی ها دارد و از این جهت به نمادی از کریسمس تبدیل شده است .

این شیرینی با انواع آیسینگ های رنگی تزیین می شود . ساده ترین آیسینگ به کار برده شده آیسینگ ساده است که طرز تهیه آیسینگ ساده را در بلاگ مزه ایرانی می توانید بیاموزید.

در قرن نوزدهم با انتشار کتاب ” هانسل و گرتل ” و با الهام از این کتاب کوکی زنجبیلی با شکل خانه ساخته شد و Gingerbread Houses نام گرفت . این ایده به شدت توسط مهاجران انگلیسی در آلمان مورد استقبال قرار گرفت و ایده پخت آن به شکل خانه به انگلستان برده شد.

در قرن هجدهم میلادی ، کوکی زنجبیلی توسط مهاجران اروپایی به آمریکا برده شد و ملاس نیشکر Molasses که محصول ارزانی بود به جای شکر در این کوکی مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل کیفیت مطلوب طبخ کوکی با آن ، در دستور پخت کوکی گنجانده شده و جزء مواد اصلی دستور پخت جا افتاد . این کوکی در آمریکا انقدر مورد استقبال قرار گرفت و محبوب شد که از این کوکی با هفت نوع دستور پخت مختلف در کتاب دستور آشپزی American Cookery آمده است  .

طعم زنجبیل آلس پایس

فواید زنجبیل از منظر سلامتی چیست؟ زنجبیل نوعی گیاه دارویی محسوب می‌شود که در آشپزی و تهیه انواع چای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با طعم تند خود خواص و فواید بسیاری را دارا می‌باشد. این خواص شامل ضد التهاب بودن، کمک به درمان آرتروز، کمک کننده به آسم و آلرژی، بهبود بیماری‌های مربوط به روده و دستگاه گوارش، کاهش دل درد، خاصیت ضد سرطان و ضد میکروبی و همینطور جلوگیری از سرماخوردگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.